Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.
(Harry Mulisch)

vrijdag 4 januari 2013

De Top Drie (19) van


Kristin Verboven (1964) werkt bij de Vlaamse Radio- en Televisieomroep (VRT). Ze heeft eerder gewerkt voor Kunstzaken, de nieuwsdienst en Ketnet en is nu verantwoordelijk voor cobra.be en Hoera Cultuur!, een nieuw programma op Canvas.

Dit is geen top 3 maar wel een selectie van drie boeken uit de velen die ik afgelopen jaar las. Drie boeken die om één of andere reden blijven hangen, drie markante boeken die voor mij iets betekenen :

John Irving met In een mens
Irving is een blijver, komt regelmatig met iets nieuws. In een mens is (eindelijk!) opnieuw het boek waarin Irving een standpunt neemt, politiek geëngageerd is, een maatschappelijk thema bespeelt. Met het thema van homofilie. En dat in een het puriteinse USA: zogenaamd tolerant, maar als het er op aan komt zo intolerant. Een maatschappij waar homo’s (nog) niet mogen/kunnen trouwen, waar gaybashing dagelijkse kost is… Irving neemt dit thema op en verplicht de lezer een standpunt in te nemen. Hij schreef een boek met een boodschap! 


Sayed Kashua met Tweede persoon enkelvoud
Kashua is vooral gekend als columnist en televisiemaker en ook als schrijver. Hij neemt ook een bijzondere plaats in de joods-palestijnse kwestie. Een Palestijn met de Israelische nationaliteit, die lesgeeft aan een joodse universiteit en schrijft in het Hebreeuws! Deze bijzondere achtergrond vind je ook terug in Tweede persoon enkelvoud, Kashua’s achtergrond is de achtergrond van zijn hoofdpersonage. Een boek over een koppel, een huwelijk in crisis en hoe het koppel, hun familie en vrienden hiermee omgaan. En hoe je met die achtergrond leeft in een complexe maatschappij. Kashua ontving voor dit boek de prestigieuze Bernstein-prijs!


John Lanchester met Kapitaal
Lanchester was mij – hoe erg ! – onbekend, maar is met dit boek ontdekt. Een Londense straat met haar bewoners en hoe die met het leven omgaan en met geld. Even dacht ik een “yup-roman” uit de jaren tachtig in handen te hebben. Maar Lanchester bekijkt zijn personages met de bril van de eenentwintigste eeuw : de financiële investeerder die ten onder gaat, de asielzoeker/statenloze die wil overleven, het oudje in confrontatie met de dochter en kleinzoon…. Allen bewoners van een Londense straat en hoe ze in het leven staan. Ook hoe ze al dan niet met elkaar in relatie staan. Lanchester schreef een goed leesbare roman over mensen, zeer verschillende mensen! Drie boeken, met drie eigentijdse thema’s. Drie zeer verschillende boeken waarvan ik ten volle genoten heb. 


Geen opmerkingen: