pas·ti·che [pastiesj(e)] de; m -s werkstuk in nabootsende stijl
Toen de verhalen op waren begon ik mezelf te verteren. Veradeld was ik, klaar voor mijn eigen maal. Alles wat ooit van ons was geweest, had ik al tot mij genomen. De beloftes, onze stervormige toekomstdromen, de achterstallige verlangens die langzaam beschimmeld waren als klompen gestolde melk, achtergelaten in een grot.
Uiteindelijk gingen ook de kleinste herinneringen op. De blauwgrijze nerven van het marmeren tafelblad waar we aan zaten, de bloesems waar ze een paar weken per jaar naar geurde. Hoe zelfs een gespleten haar zo scherp was dat het papiersneden naliet in mijn vingertoppen.
Met die vingertoppen begon ik. Ik sloeg nog één keer de lucht aan, als was je een onzichtbare piano. Maakte met mijn wijsvinger rondjes. Alsof ik haar nummer draaide op een oude telefoon. Een kristallen glas liet zingen tot het barsten. Haar tepel liet oprijzen. De trommel van een revolver liet draaien.
De zon ving de schijfjes die ik uit de lucht kerfde. Ze vielen op mijn borstkas, bleven steken tussen mijn ribben, sneden mijn huid aan repen. Het bloed aan mijn vingertoppen verpoederde, waaide weg als stuifmeel. Het vel trok weg, de nagels knapten, even schitterde het albast van mijn botten, lijkbleke banderilla’s van mijn eigen vergeetlust. Mijn schouderbladen gingen even uitstaan als ontoereikende vleugels, tot de benige hoeken zichtbaar werden. Door de gaten kon je mijn hart horen zingen als een bijenkorf.
Toen de honger aan mijn benen begon, liet ik me achterover vallen op ons bed, een onopgemaakte dis, nog geurend naar truffels in de middagzon. Het stof dat opwaaide werd paddenstoelensporen. De boleten die daaruit groeiden, gedijden in vochtige duisternis. Ze roken naar bloesems.
Thomas Blondeau (1978) is schrijver, journalist en dichter. Hij is boekendokter op Cobra.be, de cultuursite van de VRT. In 2006 debuteerde hij met de roman eX bij de Bezige Bij. "Blondeaus debuut is een vlot weglezend, speels en bij vlagen woest boek, dat verwachtingen voor de toekomst schept", schreef De Standaard der Letteren. Sedert februari ligt zijn tweede roman Donderhart in de winkel.
Welke auteur bootst Thomas na? Uw giswerk is welkom op het reactieformulier.
woensdag 14 april 2010
Vergeetlust (Thomas Blondeau)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
24 opmerkingen:
Mortier?
Nee, Mortier is het niet. Al stremt de taal in zijn latere boeken soms op gelijke wijze met die van de gepasticheerde. Dat moet ik toegeven.
Jef Geeraets?
Maurice Gilliams dan?
Goh, Gilliams, ik vrees dat ik nog nooit iets van de beste man heb gelezen. Alles BC (Before Claus) daar ben ik toch slecht in. Van Lampo bijvoorbeeld alleen Don Juan en zijn laatste nimf.
En Geeraerts, volgens mij wordt er meer gevreeën dan gevreten/vergeten in zijn werk. Al is gevreeën ook weer niet echt het juiste woord voor zijn alinealoze hordelopen.
Wolkers?
Verhelst?
Toch blij dat er ook een Nederlandse auteur wordt gegokt. Zo Vlaamsch pasticheer ik toch niet?
Het zal wel een Belg zijn maar toch: A.F. Th. Van der Heijden?
@Katz, waarom denk je toch een Belg? Vanwege het eten?
Ik krijg een Proust-vibe....
Nee, niet vanwege het eten. Ik zie vooralsnog alleen maar Belgische auteurs voorbij komen.
Laatste poging maar eerste ingeving: Hafid Bouazza?
Leonard Nolens?
Prachtig poëtisch stukje trouwens.
@JohanAsTree Prouost over tepels?
@Dank u, Manu, epigonisme is me altijd goed afgegaan.
Saskia de Coster?
Op een andere medium werd voor de tweede keer Bouazza geopperd en nog iemand bracht Margriet de Moor ten berde. Al vermoed ik dat die laatste er nog een vergelijking met Caravaggio erbij had gehaald. Of iemand die in pasteltinten spreekt.
Bekendmaking volgt om 18 uur. Winnaar kan zijn prijs ophalen in café De Branderij vanavond vanaf 21 uur.
Peter Verhelst of Saskia de Coster. Als er maar één antwoord goed is: Verhelst.
Peter Verhelst, ja. Doet me denken aan de koude op de eerste bladzijden van Tongkat.
Mooi stukje. Geen idee van wie het is. Nooit iets gelezen van Peter Verhelst, Saskia De Coster, Erwin Mortier of Leonard Nolens, van een barbaar zoals ik moeten we het juiste antwoord dus niet verwachten.
***BEKENDMAKING WINNAAR***
Het was een mooie, spannende wedstrijd. Aanvankelijk schoten de gissingen alle kanten op, maar al snel trad een trechterwerking binnen de verschillende gokken.
Hafid Bouazza werd om begrijpelijke redenen een paar keer geopperd maar dan hadden allicht woorden als 'kramassen' of 'najade' opgevoerd moeten worden.
Saskia de Coster kwam ook dicht in de buurt. De metonymische verschuivingen, de lichaamslyriek, de zinnelijke metamorfose. Het zijn aspecten die we ook in haar werk terugvinden.
Maar de verwijzing naar het stierenvechten heeft de kenner al snel over de streep getrokken. En wie het vuistdikke 'Zwerm' tot zich heeft genomen, herkende het aanslaan van een onzichtbare piano.
Dus, wie eerst komt, die eerst maalt. De winnaar van Woensdag = Pastichedag is Maarten met Peter Verhelst!
Hij is de gelukkige winnaar van een gesigneerde handtekening en een glas blanc des blancs. Op te halen in café De Branderij vanavond tussen 21 en 22 uur. Gefeliciteerd Maarten!
Had er dan ook niks over aardbeien moeten instaan?
Hey zeg, Verhelst, dat zei ik toch? Wanneer komt die gesigneerde handtekening plus glas weer Amsterdamwaarts? En om de jury nog extra te bewegen: als de locatie Noorderlicht wordt, dan krijgt u er van mij een tweede glas en een handtekening bij!
Hey zeg, Verhelst, dat zei ik toch? Wanneer komt die gesigneerde handtekening plus glas weer Amsterdamwaarts? En om de jury nog extra te bewegen: als de locatie Noorderlicht wordt, dan krijgt u er van mij een tweede glas en een handtekening bij!
Een reactie posten