Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.
(Harry Mulisch)

vrijdag 25 juni 2010

Riviera



We hebben op amper zes maanden tijd meer regen gehad dan we in normale omstandigheden krijgen in een volledig jaar. Zelfs leken in de statistiek zullen hieruit kunnen concluderen dat een warme, droge en perfecte zomer voor de deur staat. Welke formidabele perspectieven dit biedt, kwam ik vorige woensdag te weten in de bibliotheek van Cannes.

De bibliothecaris van de leren broeken en de gebronsde huidskleur die ik vanaf nu Fred zal noemen (ik hoorde zijn collega hem zo aanspreken) gaf me behalve mijn boeken en een papiertje met de uiterste inleverdatum ook een glanzende boekenwijzer. Er stond een afbeelding op van een strand en een blauwe lucht en uit het strand rees een reusachtig boek op. "Pages à la Plage" las ik op de cover en, daarnaast, "La ville de Cannes vous propose une bibliothèque à la plage Macé".
Tegen mijn gewoontes in zocht ik onmiddellijk de kleine lettertjes op. Tussen 1 juli en 31 augustus, las ik, staat op Plage Macé (naast het Palais des Festivals) elke dag een bibliotheek, open van tien uur 's morgens tot zes uur 's avonds. Mits een waarborg van tien euro kan daar voor 48 uur een boek ontleend worden. Jawel, op het strand, gewoon, binnen handbereik, een roman, een non-fictiewerk, een strip of een manga, wat u maar wil!

Elke mens die zichzelf een bibliofiel noemt zal akkoord gaan dat dit een reden is om de vakantieplannen om te buigen naar de Côte d'Azur. Behalve Cannes wilt u dan natuurlijk ook andere badplaatsen aandoen, al was het maar om de buste van BB-in-haar-hoogdagen te bewonderen (in de mairie van Saint-Tropez), de wedstrijden van de jouteurs te volgen (Sète), het huis van Charles Trenet te bezoeken (Narbonne), op zoek te gaan naar de villa waar Aldous Huxley Brave New World schreef (Sanary-sur-Mer), de théorie érotique du clocher de Collioure te snappen of de plek te zien waar Virginia Woolf geïnspireerd werd tot The Waves.

Dit en nog veel meer vindt u allemaal terug in Riviera van De Standaard-journalist Peter Jacobs en reisschrijver Erwin De Decker. Deze gloednieuwe gids voor de Franse Middellandse Zeekust zit niet alleen boordevol informatie, tips en weetjes, maar - wat zelden het geval is bij een reisgids - leest als een roman.
Het is maar de vraag of u hem zal kunnen inruilen voor een bibliotheekboek deze zomer, op Plage Macé in Cannes.

Geen opmerkingen: