Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.
(Harry Mulisch)

vrijdag 19 februari 2010

Lente



O, wil je dat nooit meer doen?
Dat was de openingszin van het mailtje van mijn vriendin E., officieel bekend als Emily Gordts.

Vrolijk was ik 's ochtends naar Cannes vertrokken om enkele boodschappen te doen. Ik bleef amper drie uur weg, maar tijdens die drie uur zag ik de lente. Zaterdag lag in de tuin nog 15 centimeter sneeuw, maar deze middag waren er in Cannes mensen in de zee. Dit had ik naar Emily gemaild.

We hebben een intense mailrelatie, Emily en ik. De afgelopen dagen ging het er extra hevig aan toe. Emily heeft Van boeken en mensen met name een gunst verleend. Hier verschijnt - jawel, jawel, jawel! - de allereerste voorpublicatie uit haar debuut, Arty-farty.
Als tennisballen kaatsten onze mailberichten van Zuid-Frankrijk naar Amsterdam en terug.

Arty-farty speelt zich af tegen de achtergrond van de hedendaagse kunstwereld, waar zoveel draait om de drie r’s: respect, reputation, resources. Een droomwereld, als je het JP vraagt. Hij is nog geen dertig, maar staat nu al op het punt tot partner gekroond te worden van een prestigieuze Amsterdamse kunstadviseur. Minder gecharmeerd van diezelfde kunstwereld is de 65-jarige Charlotte, een Nederlandse verzamelaarsvrouw die nog steeds haar weg zoekt in de schone schijn van Knokke.
Van beide twee hoofdpersonages wilde ik graag een fragment brengen.

Ik: Vind je deze passage ok?
Emily: Jeetje, vind je dat echt een goed stuk?? Ik zie het gewoon niet meer.
Ik: Natuurlijk is het leuk!
Emily: Alleen, ik zou het stuk in het rood schrappen. Anders geef je te veel weg.

Na een stevig partijtje mail waren we eruit gekomen. Dat de voorpublicatie in twee delen zou worden gesplitst, vond Emily ook goed.
Dat was al allemaal gepland. De data lagen zelfs al vast.
O, wil je dat nooit meer doen?
De zin danste maar voor mijn ogen. Emily zou toch niet van mening veranderen? Met angst en beven las ik haar mailbericht door.

Ik heb al MAANDEN de zon niet meer gezien, Annick! En dan zeg jij doodleuk dat je eventjes een uitstapje hebt gemaakt naar het zonnige Cannes! Dat is geméén!!!!!



Op 25 maart ligt Arty-farty in de boekhandel.
En de voorpublicatie?
Die komt eraan, op 11 en 18 maart!

Geen opmerkingen: