Corruptie en
seksschandalen voeren de hoofdtoon in De
wreedheid van Nicola Lagioia. De Italiaanse schrijver won er de gegeerde Premio Strega mee.
In de laatste ronde van de Premio Strega 2015 behaalde Nicola
Lagioia (°1973) met De wreedheid een
glansrijke overwinning. De roman torende met 145 stemmen hoog boven zijn
medestanders uit. De bruid van Mauro
Covacich werd nummer twee met 89 stemmen, terwijl Het verhaal van het verloren kind van de enigmatische Elena
Ferrante de derde plaats kreeg met 59 stemmen.
Op de sociale media brak een hevige
discussie los. Had Lagioia de prijs op literaire gronden verdiend of waren er
andere belangen in het spel? Had het feit dat zijn uitgeverij, Einaudi, deel
uitmaakt van het machtigste
persbedrijf van het land (Mondadori) er iets mee te maken?
Wie weet waar De
wreedheid over gaat, zal de ironie van de polemiek inzien. De roman draait
rond corruptie in de hogere echelons van de Italiaanse overheid en
bedrijfswereld. Lagioia situeert het verhaal in zijn geboortestad Bari en laat
de roman openen met een beeld dat zo uit het universum van David Lynch lijkt
gegrepen.
Het verhaal begint op een zomernacht in een residentiële wijk in Bari,
waarop bosuilen “lange schuine banen door de lucht” trekken en “een hele vloot
nachtvlinders in het gepolariseerde licht van het hemelgewelf” hangt. Een jonge
vrouw verlaat een villa. Ze is naakt, bleek en zit onder het bloed. Door tuinen
en velden loopt ze naar de provinciale weg, waar ze verdwaasd over het asfalt
doolt. Deze vrouw, zo zal blijken, is de 36-jarige Clara Salvemini, de dochter
van een invloedrijke vastgoedontwikkelaar. Diezelfde nacht zal ze aangekleed en
levenloos worden aangetroffen bij een parkeergarage. Zelfmoord, luidt het
verdict van de gerechtsarts.
Een jonge vrouw verlaat een villa. Ze is naakt, bleek en zit onder het bloed
Vittorio Salvemini, haar vader, zal die nacht een reeks
telefoontjes plegen, voor hij, uren later, zijn vrouw Annamaria en kinderen op
de hoogte zal brengen van het tragisch gebeuren.
Duistere zaakjes
De roman leest aan een sneltreinvaart.
De puzzelstukjes die Lagioia toereikt, lijken het raadsel aanvankelijk alleen
groter te maken. Waarom wordt de kerkdienst voor Clara in een dorp op vijftig
kilometer van Bari gehouden? Waarom spreekt niemand in het gezin over Clara?
Waarom wil Vittorio per se de president van het hof van beroep uitnodigen voor
een feestmaal? En waarom maakt Vittorio zich zoveel zorgen over zijn laatste
project, de bouw van een toeristenresort aan de kust?
Seksschandalen, cocaïne-bestuifde feestjes, chantage van
hoge functionarissen… Clara’s halfbroer Michele die na de begrafenis uit Rome overkomt
en op onderzoek uitgaat, brengt duistere zaakjes aan het licht. Michele is ten
opzichte van zijn halfzussen en halfbroer steeds minderwaardig behandeld. Als
tiener werd hij met psychiatrische stoornissen gediagnosticeerd en van het
gezin gescheiden. Maar was Michele echt mentaal ziek of hadden Vittorio en
Annamaria hun redenen om hem het huis uit te bannen?
Langzamerhand werpt Lagioia een licht op het verleden: de
bijzondere relatie van Clara en Michele als tieners, Michele’s problemen,
Clara’s metamorfose tot femme fatale. Lagioia schrijft suggestief en laat onze
verbeeldingskracht op volle toeren draaien. In zijn beeldspraak vermijdt hij
clichés, maar zijn streven naar originaliteit is niet altijd geslaagd.
Een
voorbeeld? “Clara liep de tuin al in, klaar om naar haar eigen huis te gaan of
een ritje door het centrum te maken, zodat achter de deur het beeld bleef
hangen van een zwerm vogels die zonder getuigen opstijgt van een strand.”
Het zijn evenwel niet de vergezochte beelden die bijblijven
na het lezen van De wreedheid, maar
de waarheden die Lagioia ons onder de neus duwt: hoe macht mensen kan
corrumperen tot ze hun eigen leugens geloven, en hoe beslissend onze jeugd en familiebanden
zijn.
De wreedheid, Nicola Lagioia. Vertaling: Els van der Pluijm. De Bezige Bij, 461 p.
Deze recensie verscheen op 20 april in De Morgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten