Arthur Japin schreef een historische roman over de
Braziliaanse luchtvaartpionier Alberto Santos-Dumont. Hoe fabelachtig die
geschiedenis ook is, toch komt het boek niet echt van de grond.
Soms overtreft de werkelijkheid de fictie. Je kan dit perfect zeggen over
het levensverhaal van Alberto Santos-Dumont (1873-1932), de Braziliaan die de
annalen is ingegaan als 'de eerste mens die door de wolken kon navigeren'.
Arthur Japin (°1956) plaatst de geschiedenis van dit personage centraal in zijn
nieuwe roman, De gevleugelde.
Met zijn broers groeit Alberto Santos-Dumont op in het hart van het
oerwoud, in een villa die niet zou misstaan aan de Côte d’Azur. Terwijl zijn
vader de jungle te lijf gaat en een winstgevende koffieonderneming opricht, laat
zijn moeder het oude Portugal in de chique salons van het huis herleven. Het
motto van vader en moeder Santos-Dumont luidt: ‘Neem de wereld niet zoals hij
is, maar bewerk hem tot wat hij zou moeten zijn.’
Mits vernuft en wilskracht, zo
leert de jongen, valt de wereld volledig te herscheppen. De romans van Jules
Verne, die in luxueuze uitvoeringen vanuit Europa overkomen, wakkeren zijn
verbeelding en creativiteit aan. Hij is nog maar een kind als hij zijn moeder
en voedster reeds verrast met een zelfontworpen luchtballon.
Arthur Japin lardeert het verhaal met historische feiten en laat zien hoe
Alberto zich ontpopt tot een succesvol luchtvaarder en een van de meest
aanzienlijke figuren van het Parijs van de Belle Epoque. Vliegen is voor Alberto niet alleen een technische uitdaging, maar het is
ook letterlijk een vlucht. Door zijn (te) sterk ontwikkeld empathisch vermogen ervaart
hij het leven tussen de mensen als beklemmend. In de lucht voelt hij zich beter
in zijn element. Japin schrijft: ‘Zo heeft hij altijd het meeste van mensen
gehouden. Hun zindering te voelen zonder hun zwaarte. Te weten dat die er is,
al die energie die ze vragen en opwekken, maar ver genoeg bij hem vandaan om er
geen schok van op te lopen.’
Het 'grote' hart van Alberto is een terugkerend element in de roman.
Alberto werd steeds gefotografeerd met de mooiste vrouwen van Parijs, maar hij is
steeds vrijgezel gebleven. Had hij zijn hart verloren aan zijn mecanicien
Albert Chapin? Japin lijkt het te suggereren.
Gemiste kans
Hoewel dit
levensverhaal romanesk potentieel op overschot biedt, overtuigt De gevleugelde niet. Dat ligt in de
eerste plaats aan de manier waarop Japin vertelt. Je leest over Alberto, maar als
personage wordt hij niet invoelbaar. Japin hanteert een alwetende verteller die
te veel afstand behoudt en geregeld bespiegelingen op de lezer loslaat die het
verhaal stremmen en belerend overkomen.
Het einde lijkt prematuur; over de
laatste dertig jaar van Alberto komen we nauwelijks iets te weten. De gevleugelde biedt hooguit een
interessante geschiedenis, maar een hoogvlieger is het niet.
De gevleugelde, Arthur Japin. De Arbeiderspers, 320
p. Deze recensie verscheen op 16 september in De Morgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten