Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.
(Harry Mulisch)

woensdag 1 december 2010

Tina and the Sea

pas·ti·che [pastiesj(e)] de; m -s werkstuk in nabootsende stijl

TWEEDE AKTE

SCENE: Nacht. Witte klippen geven licht onder de maan. Een klein aantal sterren, niets overdadigs. Ochtendgloren kruipt aan de horizon op, alsmede de contouren van een grote schip dat voor anker ligt op zee.

ILANA en TINA zitten naast elkaar op strand. Ze dragen allebei lange rokken, bij Ilana is de petticoat zichtbaar omdat ze wijdbeens zit. Ze heeft laarsjes met veters aan, jongensachtiger dan Tina. Tina heeft haar benen omhoog getrokken, houdt haar armen om de knieën terwijl haar hoofd op de schouder van Ilana leunt.

ILANA
Dit noem ik nou een mooi begin.

Tina kijkt even op. Sluit dan haar ogen gelijk weer.

TINA
Nee. Nog niet. Laat het nog even donker zijn.

Ilana raakt Tina’s hand aan.

ILANA
Kijk toch eens een keer vooruit.

TINA
Maar wanneer zien we elkaar dan weer? Ik heb alleen de zekerheid van nu.

Een SCHEEPSHOORN gaat. Ilana springt op. Tina houdt haar ogen nog even dicht en pakt Ilana’s hand, houdt het stevig vast. Maar Ilana trekt Tina omhoog.

ILANA
Snel nu! Het is al bijna licht.

Tina knikt, trekt haar rokken op en rent van het podium af. Ilana loopt de andere kant op, naar het decor van de zee. Ze stopt even, draait zich nog een keer om naar Tina.

***

SCENE: een slaapkamer. Robuuste meubels, donker hout. Exotisch gekleurde kussen. Er staat een Victoriaanse stijl stoel en vergelijkbare ladekast. Tina ligt in een bedstede en draait zich wild om in bed. En nog een keer.

MARIANNA, de huishoudster, komt binnen met een dienblad waarop een theepotje staat, kop, ontbijt. Ze draagt een netje over haar haren, een zwart uniform met witte shirt. Hoge sokken in sloffen.

MARIANNA
(zangerig) Goedemorgen! God o god, wat heeft het vannacht gespookt. Ik durfde haast niet te kijken wat voor een schade was aangericht in de tuin. De perenboom van je vader!

TINA
(kreunt, ogen nog dicht)
Gespookt?

MARIANNA
Ben je daar doorheen geslapen?

TINA
Dan moet ik hebben gedroomd.

Marianna heeft haar dienblad neergezet en trekt met een ruk de gordijnen open. Fel licht valt in de kamer.

MARIANNA
Noodweer echt. En moet je nu zien: geen spatje aan de lucht. Wat is de natuur toch wispelturig. Totaal onvoorspelbaar.

Tina trekt gauw een deken over haar hoofd tegen het licht.

TINA
(kreunend) Nee, ik heb echt niet gedroomd.

Marianna kijkt haar fronsend aan. Trekt dan resoluut de dekens van haar af.

MARIANNA
Uit bed nu. We hebben haast. Je vader heeft besloten dat het best een goed idee van je was om nu alvast naar Cordoba te gaan.

Tina klapt omhoog, op slag enthousiast.

TINA
Maar we zouden pas volgende maand gaan?

Marianna haalt haar schouders op. Probeert zo luchtig mogelijk te vragen:

MARIANNA
En sinds wanneer wil jij opeens zo graag naar Cordoba? Vroeger wilde je nooit met je vader mee op reis?

Marianna pakt Tina’s rok van de grond. Ze schudt de rok uit, er valt zand uit. Ze voelt eraan, kijkt bedenkelijk.

Tina stapt intussen uit bed, trekt gehaast haar kimono aan, dan een koffer van boven een kast. Begint er wat chaotisch dingen in te gooien. Marianna grijpt af en toe in, vouwt de kleren net iets netter op.

TINA
Als we snel gaan, komen we nog eerder aan in Cordoba dan het schip.

MARIANNA
O. Het schip.

Marianna heeft haar handen in haar zij gestopt. Tina stopt even, kijkt Marianna schichtig aan en zegt.

TINA
(geforceerd luchtig) Ja het schip. Want ik ben zooo benieuwd naar de nieuwste tekeningen ze gemaakt hebben van al die inheemse dieren en planten in de West.

Marianna gaat opeens heel hard lachen.

TINA
Wat?

MARIANNA
Alsof jij ooit in iets anders geïnteresseerd bent geweest dan zingen en dansen.

TINA
Je onderschat me. Als ik de kans had gekregen ...

MARIANNA
Er staan boeken genoeg in de bibliotheek van je vader.

Ze pakken verder.

TINA
Stel me maar een vraag over iets.

Marianna kijkt Tina even aan.

TINA
Maakt niet uit waarover, vraag maar.

MARIANNA
Goed dan. In welk jaar werd Amerika ontdekt.

TINA
1492. Door Columbus. En Brazilie werd in 1500 ontdekt, door de Portugezen. Wist je dat het enige tijd Nederlands was?

Marianna is onder de indruk. Tina drukt de koffer dicht.

TINA
Dat weten weinig mensen. Kom. Voor papa van gedachten verandert.

Marianna legt haar hand op de schouder van Tina.

MARIANNA
Doe je wel voorzichtig?

TINA
Waarom zou ik niet voorzichtig doen?

MARIANNA
Nog maar drie maanden voor je gaat….

TINA
(geïrriteerd) Trouwen ja. Dat weet ik nu wel.

MARIANNA
Je mag je vader niet te schande zetten, meer bedoel ik er niet mee.

Aliefka Bijlsma (1972) werd op Curaçao geboren en woonde als kind onder meer in Senegal, de Filipijnen, Engeland en Ghana. In 2007 debuteerde ze met Gezandstraald (Uitgeverij Augustus). Dit jaar verscheen haar tweede roman Mede namens mijn vrouw. Aliefka heeft eerder wetenschappelijke stukken geschreven en tegenwoordig schrijft ze ook filmscenario's.

6 opmerkingen:

Jan zei

Roser Rius?

Jan zei

Nee, Ibsen

Aliefka zei

Aangezien de discussie zich via twitter afspeelde hieronder hoe het ging (en natuurlijk wist Jan van Mersbergen het weer!):

robwaumans
@aliefka jezus, ik heb echt geen flauw idee.
about 2 hours ago via web in reply to aliefka

ShadowMakerSdR
@aliefka Hemingway? Ik gok ook maar wat.
about 2 hours ago via TweetDeck in reply to aliefka

janmersbergen
@aliefka Ik ken alleen Old man and the sea...
about 2 hours ago via web in reply to aliefka

janmersbergen
@aliefka Roser Rius?
about 2 hours ago via web in reply to aliefka

philipsnijder
@aliefka Dit is overduidelijk een Vondel-pastiche.
about 1 hour ago via web in reply to aliefka

IK GAF VERVOLGENS EEN HINT:
@janmersbergen @shadowmakersdr @philipsnijder @robwaumans Denk theater, denk Halina Reijn, denk gefrustreerde vrouwen (of course :)...

janmersbergen
@aliefka Ik weet het.
6 minutes ago via web in reply to aliefka

EN INDERDAAD, VIA DM WIST JAN ME TE OVERTUIGEN DAT HIJ HET WIST.

DUS TWEETTE IK:
inderdaad, @janmersbergen weet het. Gaat iemand anders nog op de knop drukken? Of geven we gouden medaille gelijk aan Jan?
7 minutes ago via web

EN ONDERTUSSEN TWEETTE IK MET PHILIP VERDER:

IK AAN @philipsnijder Waarom Vondel?

philipsnijder
@aliefka Dezelfde peilloos diepe dramatiek, hetzelfde wanhopig reiken naar het onzegbare... Nee, ik plaag je; ik weet het niet. Sorry.
3 minutes ago via web in reply to aliefka

IK AAN @philipsnijder ik dacht heel even dat ik echt geniaal was. Helaas :) Aangezien Jan het al heeft geraden zal ik het zo melden op de site.

IK AAN @philipsnijder Nog één hint dan. Scandinavie.

philipsnijder
@aliefka De Edda? Ja, hè? Prijs gewonnen!


NEE, HET JUISTE ANTWOORD IS: HENRIK IBSEN.

(gefeliciteerd Jan).

Jan zei

Merci!

Blimundus zei

Tijd voor een twitter hashtag voor discussies over de pastiche van de week? Misschien gewoon #pastiche? Of #boekenmensen?

Aliefka zei

Goed idee Blimundus!