Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.
(Harry Mulisch)

maandag 2 november 2009

Indian summer



Deze week verlaat ik de boekenwereld even om me te bekommeren om de realiteit. Die ziet er zo uit:


Wie de aandrang voelt om van de Indian summer aan de Côte d'Azur te komen genieten (jawel, deze foto dateert van 29 oktober) en graag een hapje geschiedenis tot zich neemt, kan ik de boekwerken van Raoul Mille aanraden. Deze ex-journalist van Nice-Matin, wiens hand ik overigens onlangs mocht schudden in Mouans-Sartoux, heeft uren doorgebracht in de stoffige archieven van Nice en Cannes. De sappige anekdotes die hieruit mochten resulteren, heeft hij gebundeld in de reeks Ma Riviera. U leest er over Auguste Escoffier en het ware verhaal van de Pêche Melba - de kok van de koningen en de koning van de koks werd namelijk geboren in Villeneuve-Loubet en daar is zijn geboortehuis vandaag te bezichtigen - over Francis en Zelda Scott Fitzgerald en les années folles op Cap d'Antibes, over het romaneske leven van Louis-Raphaël Bischoffsheim die het observatorium van Nice liet bouwen waarvan de koepel een ontwerp is van Gustave Eiffel, over de tragische dood van de danseres Isadora Duncan op de Promenade des Anglais, en zo zou ik nog enkele bladzijden kunnen doorgaan, als mijn drie realiteiten niet om aandacht zouden schreeuwen.
Tot binnenkort!

Geen opmerkingen: